8pic.ir     مكانی برای آپلود رایگان فایل های شما 8pic.ir     مكانی برای آپلود رایگان فایل های شما
سوالات عمومی آزمون استخدامی ها
سوالات ،عمومی ،آزمون، استخدامی ،

 

مدیر كل آموزش قضات از ایجاد مركز جذب آزمون در قوه قضاییه خبر داد و گفت: این مركز قرار است مستقلا به جذب قاضی بپردازد و برگزاری آزمون‌های مختلف اعم از آزمون كتبی، مصاحبه‌ علمی و ... را بر عهده بگیرد.

 سوالات سالهای گذشته آزمون قضات کلیک کنید

 

به گزارش ایسنا، غلامرضا موحدیان در نشست روز سه‌شنبه خود با خبرنگاران تصریح كرد: بعد از برگزاری آزمون تصدی امر قضا در سال 90 ما توانستیم ظرف مدت یك ماه نتایج را اعلام كنیم و در این راستا حدود 1500 نفر كه 3 برابر ظرفیت بود، به عنوان افراد پذیرفته شده در مرحله اول معرفی شدند.

وی ادامه داد: اوایل سال گذشته 10 كمیته‌ مصاحبه‌ علمی تشكیل شد كه این كمیته ظرف مدت 3 ماه با 1500 نفر مصاحبه كرد.

مدیر كل آموزش قضات افزود:‌ نتایج مصاحبه‌ علمی 7 و 19 فروردین‌ماه سال جاری از طریق سایت معاونت آموزش قوه قضاییه اعلام شد؛ غیر از استان قم كه این كار در حال انجام است. در واقع 952 نفر پذیرفته شده داشتیم كه اسامی را به اداره كل گزینش برای بررسی صلاحیت‌های اخلاقی، شخصیتی و سلامت جسمی و روانی ارسال كرده‌ایم.

موحدیان اظهار كرد: اداره كل گزینش در نیمه اول امسال قرار است نتایج قطعی را اعلام كند و نهایتا این كار تا شهریورماه طول خواهد كشید. ان‌شاالله تا آن زمان نتایج نهایی تست شخصیتی و روانی انجام خواهد شد تا در نهایت این اسامی برای كارآموزی معرفی شوند.

وی خاطرنشان كرد: سعی بر این است كه حدود 500 نفر را از 952 نفر را جذب كنیم. در حدود 300 نفر هم برای جذب روحانیون و تعدادی بدون آزمون كتبی خواهد بود كه در نهایت به 800 نفر خواهد رسید.

مدیر كل آموزش قضات یادآور شد: زمانی كه ما پرونده‌ای را به اداره گزینش ارسال می‌كنیم بلافاصله با افراد تماس گرفته می‌شود و اطلاعیه در سایت معاونت آموزش در این زمینه صادر می‌شود كه این افراد مدارك خود را در اختیار معاونت بگذارند و بعد برای تست سلامتی به پزشكی قانونی و برای تست اخلاقی به روان‌شناس معرفی می‌شوند. پروسه انجام این كار كه امروز در تمام نقاط كشور انجام می‌شود، در گذشته طولانی بود.

موحدیان همچنین درباره‌ مردودی‌هایی كه نمره‌ آنان بین 55 تا 60 بوده است، گفت: درخواست كردیم یك نوبت دیگر هم این افراد در كمیته مصاحبه‌ علمی دعوت شوند و فرصت دیگری به آنان داده شود.

وی تصریح كرد: با توجه به اینكه تعداد پذیرش در آزمون قضاوت چند برابر شده است، در تدارك چند دوره‌ كارآموزی هستیم و حسب برنامه‌های سال جاری، معاونت آموزش قوه قضاییه در صدد است كه سه معاونت آموزش را در تهران، قم و مشهد تقویت كند. در واقع معاونت آموزش در قم و مشهد فقط مختص روحانیون نیست بلكه آموزش دانشگاهیان را نیز شامل می‌شود.

مدیر كل آموزش قضات با بیان اینكه دوره‌های كارآموزی قضات متفاوت است، تصریح كرد: برای مقطع لیسانس دوره‌ 18 ماهه ، فوق لیسانس دوره 15 ماهه و برای فارغ‌التحصیلان دانشكده‌ علوم قضایی دوره 12 ماهه در نظر گرفته شده است اما به دلیل این كه خروجی‌ها از دستگاه قضایی بیشتر از ورودی بوده است، دستور رییس قوه قضاییه این بوده كه طول دوره‌ كارآموزی سه ماه كاهش یابد.

موحدیان درباره‌ قضات بازنشسته نیز اظهار كرد: دستگاه قضایی باید تمهیداتی در خصوص قضات بازنشسته و پرداخت سنوات به این دسته از قضات بیندیشد. علاوه بر این باید تسهیلاتی فراهم شود كه با قاضی بازنشسته قرارداد بسته شود. در واقع ما باید بتوانیم قضات قدیمی را در دستگاه قضایی نگه داریم.

وی با بیان اینكه یكی از اهرم‌های مهم در این زمینه، ایجاد جاذبه در دستگاه قضایی است، خاطرنشان كرد: روال جذب وكیل سرعت بیشتری پیدا كرده است. با این وجود نیمی از كارآموزان دستگاه قضایی كسانی بوده‌اند كه قبلا به كار وكالت می‌پرداختند و این اتفاق بسیار خوبی است.

مدیر كل آ‌موزش قضات در پاسخ به سوالی تاكید كرد: قطعا امسال هم مانند گذشته آزمون قضاوت برگزار خواهد شد و احتمالا زمان برگزاری این آزمون در آبان‌ماه باشد.

موحدیان با بیان اینكه آزمون تصدی امر قضا دو مرحله‌ای برگزار می‌شود، گفت: مرحله اول به صورت تستی خواهد بود كه در این مرحله سه برابر ظرفیت پذیرفته می‌شوند و برای مرحله‌ بعد در مصاحبه‌ علمی شركت می‌كنند. این به دلیل این است كه بعضی از افراد محفوظات خوبی دارند و در تست‌زنی خوب عمل می‌كنند ولی زمانی كه در مقام توضیح و تحلیل قرار می‌گیرند نمی‌توانند این كار را انجام دهند. در واقع اگر پذیرفته‌شدگان قدرت بحث و تحلیل در مصاحبه علمی داشته باشند، قطعا قبول خواهند شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینكه آیا آزمون سال 90 دارای دروس عمومی بود یا خیر؟ گفت: شیوه‌نامه مصاحبه علمی در سایت معاونت قوه قضاییه وجود دارد كه چه سوالاتی در آزمون می‌آید. بخش حقوقی شامل آیین دادرسی مدنی، حقوق تجارت و امور حسبی و ... و بخش جزایی نیز شامل جزای عمومی، جزای اختصاصی و آیین دادرسی كیفری و بخش فقهی نیز شامل تحریرالوسیله حضرت امام (ره) بود كه بخش اخیر در دو بخش جزایی و مدنی بود. در واقع ما سوالات عمومی علمی نداشتیم بلكه سوالات تخصصی بود.

مدیر كل آموزش قضات افزود: رییس مركز جذب آزمون تعیین شده است. اگر رییس این مركز نهایی شود، قطعا وی حاضر می‌شود و درباره‌ فعالیت‌های این مركز توضیح خواهد داد. تسهیلات بیشتری برای جذب استعدادهای برتر در نظر گرفته خواهد شد ولی باید به تایید رییس قوه قضاییه تحت عنوان شیوه‌نامه امسال برای آزمون تصدی امر قضا برسد.

موحدیان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینكه آیا قضاتی كه درشورای حل اختلاف جذب می‌شوند ارتباطی با معاونت آموزش قوه قضاییه دارند، اظهار كرد: این قضات طی آزمونی مجزا در همان مركز جذب خواهند شد. دو هزار نفر در شورای حل اختلاف مشغول به كار هستند كه لیسانس حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی دارند و مستعد هستند كه به كار قضایی مشغول شوند. مركز جذب آزمون در معاونت آموزش قوه قضاییه آزمون جداگانه‌ای را برای این دو هزار نفر برگزار می‌كند و نهایتا 500 نفر را به عنوان قاضی مخصوص شورای حل اختلاف جذب خواهد كرد.

وی با بیان اینكه قضات شورای حل اختلاف از طریق معاونت آموزش قوه قضاییه جذب خواهند شد، ادامه داد: این قضات در شورای حل اختلاف با سنوات حداقل پنج سال می‌توانند كار كنند و در مراحل بعد به دادگستری ورود پیدا خواهند كرد و در حال حاضر این كار در حال انجام است.

مدیر كل آموزش قضات در پاسخ به سوالی دیگر در مورد راهكاری برای كوتاه كردن مراحلی كه در مصاحبه علمی و گزینش برای جذب قضات صورت می گیرد، گفت: سعی كرده‌ایم كه این مراحل را محدود كنیم. ما توانستیم در آبان‌ماه سال گذشته آزمون برگزار كنیم و یك ماه بعد اعلام نتایج را داشته باشیم. در واقع 10 كمیته از 8 صبح تا 10 شب تشكیل شد تا این مصاحبه‌ها را انجام دهد. ما سعی كردیم كه در حداقل زمان ممكن این كار صورت گیرد. در واقع باید گفت كه عملیات گزینش و جذب، زمان‌بر است و ما توانسته‌ایم حداقل زمان ممكن را كه در حدود 45 دقیقه بود برای هر مصاحبه در نظر بگیریم.

موحدیان همچنین در پاسخ به این سوال كه تست‌های روانی و شخصیتی از چه زمانی وارد دستگاه قضایی شده است؟ اظهار كرد: بیش از 10 سال است كه ما قانونی برای تایید صلاحیت قضات داریم كه اگر قاضی این شاخصه‌ها را از دست بدهد، سلب صلاحیت شده و نمی‌تواند كار كند.

وی در پایان درباره قضات خانم نیز یادآور شد: در حال حاضر یك دوره 30 نفره خانم در دانشكده علوم قضایی مشغول به تحصیل و یك دوره هم در اداره كل ما مشغول به كار هستند. در واقع برای جذب قضات خانم، باید كارگزینی قضایی نیازش را اعلام كند كه به عنوان مثال این تعداد خانم به عنوان قاضی نیاز داریم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:ازمون قضات آبان ماه 91 برگزار میشود,
ارسال توسط رحیمیان